• وبلاگ : غريب اشنا
  • يادداشت : شطرنج
  • نظرات : 1 خصوصي ، 6 عمومي
  • چراغ جادو

    نام:
    ايميل:
    سايت:
       
    متن پيام :
    حداکثر 2000 حرف
    كد امنيتي:
      
      
     

    سلام. خسته نباشين.
    ممنونيم كه بهمون سر زدين.

    نظرمون رو راجع به شطرنج پرسيده بودين؛ چون ما بايد تابع آيات قرآن و احاديث اهل بيت(عليهم السلام) باشيم؛ به خاطر همين حكم اسلام و احاديث معصومين(عليهم السلام) رو راجع به حرمت شطرنج به طور مختصر براتون نوشتيم.

    *************************

    « حکم اسلام درباره شطرنج»

    1_ مولي الموحدين اميرالمؤمنين علي(عليه السلام) در حديث مناهي النبي(صلي الله عليه واله وسلم)،نهي کرده از بازي نرد و شــطــرنــج کوبه و عرطبه و آن طنبور است و عود، و نهي کرده از فروش شطرنج و نرد و فرموده:هرکس چنين کند او به منزله خورنده گوشت خوك است.

    2_ مولي الموحدين اميرالمؤمنين علي(عليه السلام) فرمودند:چند نفر است که نبايد به آنها سلام گفت.از جمله اصحاب نرد و شــطــرنــج، اصحاب خُمر و شراب و بربط و تنبور، و کساني که با فحش دادن به مادرها زبان باز ميکنند.

    مأخذ روايات:بحارالأنوار،ج8،ص196./خصال به نقل بحارالأنوار،ج76،ص34./تفسير عياشي به نقل بحارالأنوار،ج6،ص34.

    *************************

    3_ يکي از اصحاب امام جعفرصادق(عليه السلام) راجع به شــطــرنــج سؤال کرد و گفت:من خود را با شــطــرنــج بازي سرگرم و مشغول مکينم.امام جعفرصادق(عليه السلام) فرمودند:شــطــرنــج همان چيزي است که خداي تعالي ميفرمايد:

    «إجتنبوا الرّجس من الاوثان و إجتنبوا قول الزّور» (سورۀ حجّ، آيه 30)


    مؤمن کجا و خود را به لهويات سرگرم کردن کجا؟ براي خاطر اينکه اين سرگرمي ها منجر به قساوت قلب(سختي و سياهي دل) ميشود و باعث نفاق و دورويي ميگردد(شخص بالاخره منافق ميشود و نميتواند مؤمن متعهد باشد).


    مأخذ روايت: مستدرک به نقل بحارالأنوار،ج76،ص356.

    *************************

    حضرت علي بن موسي الرضا(عليهماالسلام)فرمودند: هرکس در خانه اش چهل روز طنبور يا عود يا چيزي از وسايل لهو و سرگرمي از اقسام موسيقي و شــطــرنــج و امثال اينها را نگهداري کند بي ترديد او به غضب الله گرفتار آيد و اگر در اين چهلم بميرد فاسق و فاجر مرده و جايگاهش آتش است و چه بد جايگاهي است.

    حضرت علي بن موسي الرضا(عليهماالسلام)فرمودند: هر کس شــطــرنــج و شراب را ببيند به يزيد(لعنة الله عليه) لعن کند، زيرا هنگامي که سر مبارک جدّم حضرت امام حسين(عليه السلام) را پيش او گذاشتند شادي ميکرد، شراب ميخورد و قمار مي نمود.